Początki motoryzacji

Według ekspertów, pierwszym na świecie pojazdem, który dysponował własnym napędem był automobil Leonarda da Vinci. Został on skonstruowany w XV wieku. Prymitywny z wyglądu pojazd, przypominający raczej wózek, miał napęd sprężynowy. Prawdopodobnie powstał, żeby zabawiać znakomitych gości podczas dworskich przyjęć.

Automobil Leonarda da Vinci

Ciągnik artyleryjski Nicolasa Cugnota

Nicolas-Joseph Cugnot wydaje się być pierwszym, któremu udało się wykorzystać posuwisto zwrotny ruch tłoka w maszynie parowej do napędzania pojazdu drogowego. Działająca wersja jego "Fardier a vapeur" ("Pojazd parowy") została uruchomiona w 1769 roku. W następnym roku zbudował ulepszoną wersję. Jego pojazd mógł pociągnąć 4 tony i poruszać się z prędkością do 4 km/h. Miał dwa koła z tyłu i jedno z przodu, które podtrzymywało kocioł parowy. W 1771 roku pojazd zderzył się z murem, jest to pierwszy znany wypadek samochodowy.

Ciągnik artyleryjski Nicolasa Cugnota

Ford T

Model T Forda był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem na świecie. W latach 1908 – 1928 wyprodukowano ponad 15 mln egzemplarzy tego auta. Napęd stanowił czterosuwowy silnik o pojemności skokowej 2898 cm3 i mocy 22,5 KM.

Ford T