Współczesna motoryzacja
W dzisiejszych czasach, konstruktorzy aut starają się przede wszystkim ograniczyć w jak największym stopniu emisję szkodliwych substancji z silników oraz zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dla osób podróżujących. Obecnie każdy nowo wyprodukowany samochód ma przynajmniej 2 poduszki powietrzne, 3-punktowe pasy i system ABS.
Napęd hybrydowy
Napęd hybrydowy to najczęściej połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Silniki te mogą pracować na przemian lub naraz, w zależności od potrzeb,
np. w mieście elektryczny, za miastem spalinowy.
Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin (obecnie spełniają najbardziej rygorystyczne normy w tym zakresie) oraz hałasu. Wadą jest natomiast większa masa i cena pojazdu oraz większe wymiary i komplikacja układów głównie z powodu zastosowania akumulatorów.
Napęd elektryczny i wodorowy
Znaną firmą, która produkuje samochody o napędzie czysto elektrycznym jest Tesla Motors. Ich pojazdy osiągami nie ustępują autom z silnikami spalinowymi, są też bardzo ciche. Jedyna wada to krótki zasięg - ok. 350 km, po czym trzeba naładować akumulatory.
W związku z kurczącymi się zapasami ropy naftowej, alternatywne źródło energii stanowi również wodór. Eksperci wychodzą z założenia, że w przyszłości wodór jako nośnik energii będzie spełniał tą samą rolę co dzisiejsze silniki benzynowe czy napędzane olejem napędowym. Przy napędzie wodorowym budowa silnika zasadniczo nie różni się od tradycyjnego współczesnego silnika.
Bezpieczeństwo
Ciężko wymienić wszystkie systemy, które "pomagają" kierowcom bezpiecznie prowadzić ich auta. Niektóre automatycznie wyhamowują pojazd, jeżeli jest w zbyt bliskiej odległości od przeszkody, inne zaciskają mocniej pasy bezpieczeństwa, domykają szyby i utwardzają zawieszenie na chwilę przed zderzeniem. Rzadkością nie są już kamery na podczerwień, które pozwalają lepiej widzieć w ciemności czy kamery rozpoznające znaki drogowe. Wszystko dla poprawy bezpieczeństwa kierowców, pasażerów a także pieszych.